سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروشگاه اینترنتی فرش کاشان

نظر

تاریخچه ای از فرش کاشان

اگر کمی اهل خواندن کتاب های تاریخی بوده باشید ، حتما تابحال به این برخورد کرده اید که کاشان همواره توسط پادشاهان و خلفای زیادی مورد توجه بوده است . در کاشان فرش ها و قالی های زیادی بافته و عرضه شده است و با زیبایی بی مثالش ، شکوه و عظمت خاصی به موزه ها و کاخ ها بخشیده است . کاشان ، مهد بافت فرش های درباری و بافندگی و صنعت فرش دستباف کاشان است .  طرح های بی نظیری که در بافت فرش کاشان به کار رفته است باعث شد که این فرش به دربار راه پیدا کند .

فرش ماشینی کاشان

فرش کاشان ، فرشی با طرح های اصیل

سال ها پیش شخصی به نام حاج ملا حسن با دختری از اهالی استان مرکزی ازدواج کرد و به  وسیله باقی مانده پشم های محصولات وارد شده توانست فرش تولید کند .همه میدانند که فرش کاشان امروزه باعث فخر و مباهات ایران است . چرا که علاوه بر استفاده داخلی و صادرات آن ، میتوانید فرش کاشان را به ضوح در کاخ ها و موزه های ایران و خارج از کشور ببینید . طرح های اصیلی که در بافت فرش کاشان به کار رفته باعث شده است که صنعت فرش ماشینی در دنیا زنده نگه داشته شود .

 

فرش کاشان و جایگاه آن

نمیشود که حرف از فرش ماشینی باشد و نام کاشان در میان نباشد . به طور تقریبی میتوانیم بگوییم که فرش کاشان ، از سال 50 آغاز به کار کرده است . کارخانجات فرش کاشان ، دارای تولیدی در حدود 80 میلیون فرش در سال هستند . اولین فرش ماشینی در کارخانه جات فرش ماشینی با ورود تکنولوژی به صنعت فرش بافته شد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت . فرش کاشان تامین کننده حدود 70 درصد از فرش های کل کشور است .

سوابق درخشان فرش ماشینی کاشان

تولیدات بالای فرش کاشان مردم را به این امر رسانده که اکثر ماشین های بافت فرش نیز در شهر کاشان وجود دارد . از سوابق درخشان فرش کاشان میتوانیم به مواردی چون : سابقه چهل ساله فرش ماشینی کاشان ، اولین بودن در تولید و عرضه فرش ماشینی ، سهمیه ای 50 درصدی در فرش های ماشینی اشاره داشت .از مهمترین موارد صادرات غیر نفتی میتوانید به صادرات فرش ماشینی کاشان از کارخانجات فرش کاشان اشاره داشت . به طوری که در 5 سال گذشته توانست عنوان منتخب صادر کننده استانی را از آنِ خود کند .

پرطرفدارترین طرح فرش ماشینی کاشان

همان طور که همه شما میدانید و دیده اید در بافت فرش ماشینی کاشان از نقش های ترکیبی استفاده میشده است . به گونه ای که همیشه یک ترنج به شکل لوزی بیضی شکل در مرکز قرار میگرفته که خود این ترنج از اتحاد چند ترنج با هم تشکیل میشده است . این ترنج میانی معمولا به شکل خاصی از ستاره بوده و در اطراف آن طرح های درشتی مشاهده میشود که ترنج میانی را احاطه کرده اند .

ابعاد فرش ماشینی

فرش ماشینی کاشان هم اکنون در سه سایز اصلی بافته میشود . فرش ماشینی 6 متری (2*3) ، فرش ماشینی 9 متری (2.5*3.5) فرش ماشینی 12 متری (3*4) . علاوه بر این فرش های ماشینی کاشان به بافت فرش های در ابعاد قالیچه کناره و سجاده و غیره نیز میپردازند . همچنین میتوان گفت که فرش های ماشینی نیز علاوه بر ابعاد استاندارد شده به سفارش مشتری طبق ابعاد درخواستی آن ها نیز بافته میشود .